6 februari 2017

Inloggen op Mijn Belastingdienst is mogelijk via diverse inlogmiddelenDe Belastingdienst is opnieuw een pilot gestart met inloggen op Mijn Belastingdienst. Mensen kunnen naast DigiD ook inloggen met iDIN en Idensys. Daarmee is de Belastingdienst de eerste overheidsorganisatie die deze keuzes aanbiedt. In totaal kunnen 300.000 mensen deelnemen aan de pilot.

iDIN is een inlogmethode via de bank. Zoals mensen inloggen voor internetbankieren loggen ze dan ook in bij Mijn Belastingdienst. De volgende banken nemen deel: ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank en Triodos Bank. Inloggen via Idensys kan ook. Dit zijn verschillende inlogmiddelen die het bedrijfsleven ontwikkelde in samenwerking met de overheid zoals SecureIdentity, CreAim, DigIdentity en KPN.

Veilig en betrouwbaar

Doel van de pilot is in 2017 te onderzoeken of deze mogelijkheden, naast het vertrouwde DigiD, meer gemak, veiligheid en betrouwbaarheid bieden bij de digitale aangifte of het doorgeven van wijzigingen. DigiD blijft bestaan als publieke inlogmethode die nog steeds voldoet aan alle eisen.

Vorig jaar hebben de overheid en het bedrijfsleven de verschillende inlogmiddelen getest. De resultaten van deze testen waaraan de Belastingdienst meedeed zijn positief. Daarom wil het kabinet het aanbieden van meerdere inlogmiddelen gaan invoeren . De Tweede kamer is akkoord gegaan met vervolgpilots.

Inlogpagina Mijn Belastingdienst met meerdere inlogmethodenBest passend

Mensen kiezen wat hen het beste past: inloggen met DigiD, iDIN of Idensys. Iedereen is vrij om het inlogmiddel te kiezen dat voor hem het gemakkelijkste is. Zoals het middel dat iemand bijvoorbeeld al gebruikt voor het inloggen bij banken of zorginstellingen.

De verschillende inlogmiddelen zijn ook bruikbaar voor mensen die in het buitenland wonen en niet over een DigiD beschikken. De afhankelijkheid van één manier van inloggen verdwijnt en daardoor neemt de gevoeligheid voor storingen af.

Strenge eisen

Banken, deelnemende bedrijven en Belastingdienst wisselen alleen gegevens uit die nodig zijn voor de identificatie. Financiële of andere gegevens worden niet gedeeld. Alle inlogmiddelen moeten aan strenge wettelijke eisen voldoen op het gebied van privacy, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Alleen dan kunnen zij gebruikt worden voor inloggen bij de overheid en andere organisaties die het Burgerservicenummer mogen gebruiken. De overheid houdt hier toezicht op.

Ontwikkeling DigiD en Mijn Toeslagen

Het huidige DigiD blijft bestaan als publieke inlogmethode. Binnen DigiD wordt in 2017 een nieuw middel geïntroduceerd met meer gebruiksgemak. Deze zogenaamde DigiD-app komt dit voorjaar als proef beschikbaar bij het inloggen op Mijn Toeslagen. Wie daar wil inloggen, krijgt op het inlogscherm van DigiD een extra keuzemogelijkheid. Een geselecteerde groep mensen krijgt de specifieke oproep om de DigiD-app te testen. Maar in principe is het voor iedereen mogelijk om de app te downloaden en gebruiken.

Moderne interactie

De keuzevrijheid bij het inloggen sluit aan bij de steeds verdere digitalisering. Denk aan online bankieren, shoppen en online contact hebben met een zorginstelling.

Onze ambitie is om de interactie met de burgers moderner en makkelijker te maken, waarbij veiligheid voorop staat. De keuze tussen verschillende inlogmogelijkheden zorgt ervoor dat transacties met de Belastingdienst weer iets makkelijker digitaal af te handelen zijn.

Zie ook