4 december 2017

 Ook in 2018 helpen medewerkers en vrijwilligers van maatschappelijke organisaties mensen bij hun belastingaangifte en toeslagzaken. Medewerkers van de Belastingdienst praten hen daarom tijdens voorlichtingsbijeenkomsten dit najaar bij over belangrijke veranderingen, zodat deze organisaties burgers goed kunnen ondersteunen bij belasting- en toeslagzaken.

De twaalf bijeenkomsten worden gehouden in verschillende steden, van 25 oktober tot en met 8 december. Ze zijn bedoeld voor bewindvoerders, sociaal raadslieden en medewerkers en vrijwilligers van vak- en ouderenbonden, migrantenorganisaties en vrijwilligersorganisaties.

Bekijk de video voor een indruk van de bijeenkomst in Amsterdam.

Samenwerking met maatschappelijke partners

De Belastingdienst werkt samen met maatschappelijke partners om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zelf hun belasting- en toeslagzaken kunnen regelen. We ondersteunen organisaties die hulp bieden aan mensen die daar behoefte aan hebben. Dat doen we onder meer met deze voorlichtingsbijeenkomsten.

Uitleg over lastige onderwerpen

Deelnemers horen daar meer over nieuwtjes, belangrijke veranderingen in wet- en regelgeving en over de werkwijze van de Belastingdienst. Verder geven medewerkers van de Belastingdienst en Toeslagen uitleg over ‘lastige’ onderwerpen waar burgers vragen over stellen aan dienstverleners, zoals echtscheiding. Ook worden er praktijkcasussen besproken.

Met deze informatie komt de Belastingdienst tegemoet aan de behoefte van maatschappelijke organisaties. Zij hebben tijdens bijeenkomsten in juni laten weten dat zij graag meer kennis willen om mensen goed te kunnen ondersteunen.

Uitwisselen van ervaringen

Hoewel het delen van kennis centraal staat tijdens de bijeenkomsten, zijn ze óók bedoeld voor persoonlijk contact. Deelnemers krijgen volop kans om vragen te stellen aan specialisten van de Belastingdienst en Toeslagen.

Persoonlijk contact met de Belastingdienst

Het contact met maatschappelijke partners is ook waardevol voor de Belastingdienst. ‘Het is belangrijk om hun vragen en ervaringen te horen’, zegt Ellen Baas (senior relatiebeheerder Belastingdienst). ‘Zij weten door hun werk namelijk precies waar mensen tegenaan lopen bij de belastingaangifte en toeslagzaken. Hun ervaringen kunnen de Belastingdienst helpen bij het verbeteren van zijn dienstverlening.’

Verwarrende brief vervalt

Zo merkten maatschappelijk dienstverleners bijvoorbeeld dat veel burgers in verwarring raakten door een bepaalde brief van de Belastingdienst. Baas: ‘Mede naar aanleiding daarvan hebben we besloten om deze brief niet meer te versturen.’

Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen

Naast de bijeenkomsten biedt de Belastingdienst onder meer ondersteuning met een nieuwsbrief en met het Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen. Deze website bevat informatie over actuele wetgeving, tips, cursussen en toetsen waarmee dienstverleners zich kunnen voorbereiden op de aangifteperiode en toeslagvragen. De website wordt half december bijgewerkt.

Contact

Bent u medewerker of vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie en helpt u mensen met belasting- en toeslagzaken? Abonneert u zich dan op de nieuwsbrief via maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl. Via dit e-mailadres kunt u vragen stellen over ondersteuningsmogelijkheden en een afspraak maken met medewerkers van de Belastingdienst.

Zie ook

Gerelateerde berichten en blogs

Zzp'er werkt in de bouw Zzp’ers gezocht voor proef met boekhouden, belastingaangifte en betalen in één

Een jong echtpaar probeert een ingewikkelde brief van de overheid te lezen Ervaringsdeskundigen helpen bij verbeteren dienstverlening aan laaggeletterden

Belastingdienst en maatschappelijke organisaties in gesprek over samenwerking bij ondersteuning van burgers bij belasting- en toeslagzaken. In gesprek met maatschappelijk dienstverleners

Albert van der Meer, directeur van klantinteractie en services Interactie aan de keukentafel

meer