10 mei 2017

Wilfred Haarman, teammanager ict bij de Belastingdienst over de ict achter de belastingaangifteHeeft u probleemloos aangifte kunnen doen? Dat is mooi, want dat was het doel. Binnen ons ICT-team heb ik het verloop van deze aangifteperiode gekscherend wel eens als ‘te soepel’ bestempeld. En dat is positief. Zo heb ik het graag, ik ben fanatiek. Als laatste man bij mijn voetbalteam mag er bijvoorbeeld écht geen bal doorheen. Of het nu om voetbal gaat of ICT, ik wil graag ‘winnen’.

Doel dit jaar was dat u minstens zo goed als vorig jaar aangifte kon doen via Mijn Belastingdienst of via de app Aangifte 2016. Daarom zijn we ver van tevoren met de ICT-voorbereidingen gestart. Al vrij snel volgde het idee de ‘toeritdosering’ uit te breiden. Door het realiseren van een vier- naar zesbaans digitale snelweg wilden we filevorming voorkomen, zodat u met meer burgers en bedrijven gelijktijdig aangifte kunt doen.

Ander voordeel van de uitbreiding is dat we overdag een nieuwe release kunnen uitbrengen. We zijn zo helemaal ingericht op het snel signaleren en wegnemen van problemen. Dat maakt mij trots. Zeker als je bedenkt dat voor bijna 6 miljoen mensen de aangifte 2016 volledig is ingevuld, en dat u deze aangifte op elk moment van de dag kon opvragen.

Dijkbewaking

Om het uitbreiden van onze vier- naar zesbaanssnelweg te realiseren, is veel ICT-werk verzet. Van ontwerp, tot doorontwikkeling tot intensief testen. Steeds weer op zoek naar de zwakste schakel.
Geleidelijk en gecontroleerd zouden we 1 maart onze digitale wegen uitbreiden om zo af te tasten hoe de systemen zich houden. Om 00.07 uur volgde de eerste aangifte. Ons wegennet liep daarna vol. Files. We moesten daardoor aan u vragen om op een later tijdstip terug te keren. Gelukkig is dat de enige keer geweest en stroomde daarna het aangifteverkeer goed door.

Onze dashboards kleurden daarna geen enkele keer meer van groen naar rood. Dagelijks houden we zo op diverse beeldschermen nauwlettend de systemen in de gaten. Als we op het dashboard iets zien gebeuren, dan schakelen we direct met de verschillende techneuten in onze app-groep. Zien jullie rariteiten? Is verscherpte actie nodig? In de avonduren neemt onze dijkbewaking het over, dit zijn de collega’s die tot 23.00 uur alles monitoren.

Aangiftegedrag

Op basis van ervaringscijfers maken we prognoses voor piektijden. Hiervoor kijken we naar het weer, de garantietermijn en echt waar: belangrijke voetbalwedstrijden. Allemaal zaken die van invloed zijn op uw aangiftegedrag. Doordeweeks is het tussen 19.00 en 21.00 uur druk, in het weekend rond de middag en vooral de maandagavond is een goede avond voor het doen van aangifte. Op deze prognoses stemmen wij onze dijkbewaking af.

Voor de nachten werken we met roosters en sms-alerts. Collega’s slapen met hun mobiel op het nachtkastje. We zijn zo 24×7 paraat. Dat is de ambtenaar anno 2017. Bij mij thuis stond de laptop standaard op de keukentafel, mijn gezin weet niet beter. Ik wil het nauwgezet volgen. Dat doen we ook met de berichten op Twitter en Facebook. Als mensen daar aangeven dat ze bijvoorbeeld niet kunnen inloggen, dan gaan we daar iets aan doen.

Blijven trainen

Inmiddels zijn ruim 8,7 miljoen aangiften ingediend. Alle aangiften zijn opgeslagen en veilig gesteld. De eerste mensen die voor 1 april hun aangifte indienden, hebben het geld al binnen. Mooier kun je het niet hebben. Ons belangrijkste ICT-werk zit er op. Al komen er natuurlijk nog een paar miljoen aangiften binnen van mensen die uitstel hebben aangevraagd. De lat ligt hoog voor volgend jaar. Ik ga net als bij het voetballen weer volop trainen met ons team en kijken of het nog ‘soepeler’ kan.

Wilfred Haarman
Teammanager ICT Belastingdienst

Zie ook